بحث هذه المدونة الإلكترونية

Powered By Blogger

الأربعاء، 30 ديسمبر 2009



- الكلام ما لوش فايدة
 قال الطفل ذو السنوات الثلاث لوالده: - بابا، مش إنت وماما بتقولوا إنى اتعلمت الكلام خلاص، وبقيت بعرف أتكلم؟ -


أيوه. شاطر يا حبيبى. - أقول إيه بعد ما اتعلمت الكلام يا بابا؟ - مش فاهم. - قصدى احنا اتعلمنا الكلام عشان نعمل بيه إيه؟ - آه فهمت،


حاجات كتير يا بنى. يعنى لما تعوز حاجة تقول. - لما أعوز حاجة أقول؟ - آه. - طيب أنا عاوز عجلة. - لأ. - مش إنت لسه قايل إنى لما


أعوز حاجة أقول؟ - آه، بس ده مش معناه إنها حتجيلك. - يبقى أنا استفدت إيه؟ - ولا حاجة. - طيب وحاعمل إيه تانى بالكلام؟ - تعترض


على الأوضاع اللى مش عاجباك. - إزاى؟ - لما تكبر تكتب فى الصحف وترسل لنورت. - وأكتب إيه كمان؟ - تحارب الفساد، وتطلب تنضيف


المدن ورفع الزبالة..حاجات كده يعنى. - ولما أكتب فى الصحف حيحصل حاجة؟ - غالبا ودائما لا - يبقى اكتب ليه إذا كان مش حيحصل


حاجة؟ - معرفش. - طب وحاعمل إيه تانى بالكلام؟ - لما تكبر، وتحب الستات تبقى تعاكسهم وبعدين تتجوزهم. - هو أنا لما أكبر حاحب


الستات؟ - آه، وما تسألنيش ليه؟، حكمة ربنا. - وحأعاكسهم إزاى يا بابا؟ - والله يا بنى دى بتختلف.. حسب إحنا ربيناك كويس ولا لأ. -


إنتم ربتونى كويس يا بابا؟ - لأ. - ولما أحب أعاكس ست أقول إيه؟ - بصراحة يا بنى أنا بقالى كتير ما عاكستش، لكن ممكن تقول إيه


الحلاوة دى. - (بصوت عال) ماما..إيه الحلاوة دى؟ - وطى صوتك يا حمار. - ليه يا بابا؟ مش ماما ست؟ - أيوه ست، لكن مش أى ست


تعاكسها. - أمال أعاكس مين يا بابا؟ - ما تعاكس، أنا غلطان. - طيب ولما أقول أنا عاوز أتجوز حاتجوز؟ - لأ طبعا.. لازم شقة وشبكة


ومهر. - لازم شقة وشبكة ومهر؟ - آه، وما تسألنيش فايدة الكلام إيه؟ - وإيه تانى يا بابا؟ - لما تتخرج فى الجامعة وتحب تشتغل تقول أنا


عاوز أشتغل - أقول أنا عاوز اشتغل؟ - آه، ومش حتشتغل - مش حاشتغل عشان قلت إنى عاوز اشتغل؟ - لأ عشان معندكش واسطة. - هو


أنا معنديش واسطة يا بابا؟ - يخرب بيت اليوم اللى علمتك فيه الكلام، تصدق بالله، إنت خلتنى أحس إن الكلام ما لوش فايدة فعلا. - الكلام ما


لوش فايدة يا بابا؟ - آه - يعنى أنا اتعلمت الكلام على الفاضى يا بابا؟ - آه - عجيبة. مع إنى شايف العكس. - إزاى؟ - أهو ناس بتفش


غِلّها، وناس بتتسلى، وناس بتسترزق، وجرايد بتتباع.

ليست هناك تعليقات: