بحث هذه المدونة الإلكترونية

Powered By Blogger

الخميس، 2 يناير 2014

حكاوى مصرية وحكايات ولاد الاصول وولاد الهرمة

 حكاوى مصرية وحكايات ولاد الاصول وولاد الهرمة

القصة رقم (1)


ف زمن العزيز بالله ..
ابن المعز لدين الله العزيز كان تانى خليفة فاطمى
 وكان راجل كويس فيما يبدو من كتب التاريخ
وايامه كانت حلوة وشيك قوى
الواد كان خليفة بن خليفة وابن عز ومتربى وشبعان
وكان بيحب الناس
 وكان بيقول آل ايه يا خويا
يارب بلدى والمجتمع والناس
لأ بجد كان بيقول ايه ؟
 " انى أحب ان أرى النعم عند الناس ظاهرة
وأرى علهم الذهب والفضة والجوهر
ولهم الخيل واللباس والضياع العقار
و ..
"وان يكون ذلك كله من عندى "
شاخدينلى بالكوا من آخر جملة دى .. ؟!!
 الجدع بيقولك بحب اشوف الناس كويسة ومبسوطة وبخير
واكون انا السبب ف كدا
والحقيقة انه قال ونفذ
مضرباش تصرحات فقاعية شأن كل السياسين والروساء
ف عالمنا العربى
ومع السلامة مشفناش من وشه حاجة .. !!
لأ_فش
ر
العزيز ف زمنه الرحالة اللى جم زارو مصر
ووصفوها ف كتبهم قالوا عنها أعاجيب
وازاى القاهرة كانت واسعة ونضيفة
وفيها كل حاجة م الأبرة للصاروخ
وفواكه الشتا والصيف سوا ف موسم واحد
 وكل انواع الاقمشة والتحف والخير كله
وبيقولك البيوت كانت طوابق فوق بعضها
والبيوت كانت نضيفة وفاتحة لدرجة
انك متتصورش انها معمولة من طوب عادى
والمسافات بين البيوت واسعة وفيه جناين حوالين البيوت .. !
والعزيز بنى بيوت للناس وبقى يأجرلهم الوحدات دى
بمبلغ زهيد ف الشهر يحصله القصر
كام عددهم يا كوكى البيوت دى .. مية خمسماية ؟؟
 لأ
دول 8000 بيت حضرتك !
يعنى مصر عرفت المساكن الشعبية
من أكتر من ألف سنة اهو
 وناصر خسرو بيقول انه جرت العادة ان بيوت القاهرة
تبقى من 6 او سبع ادوار
 وقال ايه كمان ؟؟
بيقولك الناس كانوا متعودين
 يحطوا أصص الورد فوق الاسطح
ويعملوا جناين فوق البيوت


ومش بس كدا استنوا استنووووا
دا حكى عن راجل كبرت ف دماغه
وجاب عجل صغير ورباه فوق سطح البيت
ولما كبر بناله ساقية
 وخلاه يدورها
ليييه ؟؟



قالك عشان يجيب مية من بير محفور
 ف حديقة المنزل تحت
ويرفع بالساقية دى المية عشان يسقى الزرع
 اللى قرر يزرعه فوق السطوح !!
 زرع ايه ؟
بيقولوا زرع فوق السطح شجر النارنج
والموز
 والورد والريحان والزهور
وعادى خالص
وحدث بالفعل
وحد يناولنى المسدس يا ولاد
مش هعمل حاجة متخافوش
انا هفرغه بكل رصاصته ف نافوخى بس



الدروس المستفادة
 1) المصرى معروف بجبروته
2) المصريين عرفوا زراعة الأسطح من الف سنة
 ويعنى البلد دى محتاجة شوية احترام
 مش كل تاريخنا خضوع وقهر وقرف
 احنا كنا حلوين برضو
3) احنا عاوزين حد زى العزيز بالله يحكمنا
 الراجل بيقولك عاوز اشوف الناس مبسوطة
ومن فلوسى
أصيل يا عزو
وشوفوا اسمه حتى موحى
العزيز
اسم على مسمى والله


القصة رقم(2)


خلصنا م الفاطميين
 المقرشين
 ولاد الاصول
نخش بقى على ولاد الهرمة اللى شفطونا
والحدوتة من زمن السلطان قايتباى واحد مماليكه


والموقف بأختصار بيحكى عن ابن بلد
وحب بنت أصول واهلها أغنيا
والحب كلبش ف قلبه وقلبها
وعارف اهلها هيرفضوا
 فماذا عساه الولهان العاشق يفعل؟



قالك بسيطة انا اركب دقن
 واعمل نفسى تركى 

 ما قالش سلفى ولا خرفانى
وابقى من مماليك السلطان قايتباى
 واهو راجل بيصرف كتير ويبنى ويعمر
وأكيد بيفشخر على مماليكه
وعنده خير كتير اغرف منه انا ... واتجوز
بس وراح الشام ووقّع نفسه بنفسه ف الاسر
واستعبط وعمل نفسه مش مصرى
دخلت ع التاجر بتاع الرقيق
اخده مصر
وباعه للقصر السلطانى


قايتباى اشتراه مع غيره
واتصرف عليه كويس زى غيره
والولا يا دوب قضى مدة التدريب
واخد اللى فيه القسمة من فلوس واقطاعيات
وهوب بيبصوا ملقهوش!!
راح فين الموكوس ؟؟
اتاريه نزل م الطباق ف القلعة
جررررى على اهل حبيبته
وقدم نفسه كمملوك من رجال السلطان
 طبعا الناس رحبت بيه وجوزوه بنتهم فوراااا
المسئول عنه قعد يدور ف سلقط ف ملقط
 لحد ما عرف طريقه وراح جايبه من حضن العروسة
 وخده ع الأوبرج
عشان يخليه يقضى الميساء والسهرة
ويتروق
وخلوا بالكم ..
انه  لحد ما اتقبض عليه
 كانوا فاكرينه مملوك هارب من اداء الخدمة
او حرامى وسرق الحاجة من مولاه ومش عاوز يشتغل
لكن لما ابتدوا يعذبوه ..
الولا استغاث وقال يا سيدة نفيسة الحقينى !!
فشكوا ف امره
اكمن التراكوة
ف العادة كان ليهم نداءات واستغاثات تانية خالص
وقت التعذيب والضرب
آه_للتعذيبى_أصول_برضك



ورفعوا امره للسلطان قايتباى اللى هرش المقلب علطول
 وعرف انه مصرى زقاقى من حوارى القاهرة
وانه لبسهم الاونطة .. !!
وحد هيقولى السلطان لازم طيّر رقبته علطول
 اقولكم عيب اخص عليكم أزعل كدا منكم
 دا قايتباى الحونين 
دا الجدع بتاع الذل كله
السلطان بعد وصلة تعذيب محترمة للواد ..
راح مجرده من كل حاجة
وأمر الحراس ياخدوه يبعتوه حلب
 للتاجر اللى جابه
 وقالهم مولانا بيبلغكم امر
 وهو
بيعوا الشاب دا تانى لأى حد ف مكان بعيد
عشان ميرجعش مصر تانى أبدااااا
وطبعا هيبع عبد مش مملوك يعنى هيشوف مرمطة السنين
وبس
الدروس المستفادة
1) الحمدلله متولدناش ف زمن المماليك
2) الواد دا غبى قوى يعنى يوم ما يعمل ناصح
ملقاش الا قايتباى اللى يتنصح عليه .. ؟؟!!
 بس معلش
 مسكين كان بيحب وعاشق ومتيم
و الحب_بهدلة
واذا كان قايتباى كان مشهور بالقسوة والشدة
فهنروح للى جه من بعده ..
 ف الحكاية رقم كام دى  .. ؟


القصة رقم (3)



 خليفة قايتباى ف الملاعب السلطانية
 الحاج السلطان قنصوه الغورى
والجدع دا لما تقروا سيرته على مدار حكمه
 هتلاقوه يستحق لقب السلطان النتن عن جدارة واستحقاق
 الحاج مكنش بيسيب أى مصدر يتجاب منه فلوس
 ويسيبه !!
ودايما كان بيفرض غرامات
 ويحصل من الامرا والكبرات
وأى حد معدى ف السكة فلوس
وتسمع غرامات مكونة من 5 أرقام دايما
وقليلا ما يكون أقل من كدا !
يعنى فلان اتصادر منه 60 ألف وفلان 20 الف .. الخ
واحيانا تقرى كلمة تحّصل على "موجوده"
 يعنى أى حاجة تخص المأسوف عليه صاحب المصادرة
الفلوس والتحف والجوارى وحتى ساعات الزوجة
كله بيخش بيت الديب
وميخرجشى



وبقى كل ما قنصوه يتزنق .. يصادر
لدرجة انه بلغ من الوضاعة
ف مرة لما فرض غرامة على واحدة ست ..
تبقى مين بقى ؟؟
الست "هيفة اللذيذة"
واحياة ابويا اسمها كدا مجبتش حاجة من عندى
 الست هيفة ومهنتها رئيسة المغانى
 اتفرض عليها غرامة وقدرها 1500 دينار .. !
والست كانت واقفة ف أمان الله بترقص وأشياء اخرى
 راحوا قافشينها وقالولها عليكى فلوس لمولانا السلطان
 الست اتخرعت
- انا عملت ايه ؟
ردوا يقال انك بتكسبى ومعاكى فلوس كتير
ومولانا بيقولك عليكى فِردة
وفين حق الوطشن يا فاجرة ...
انا_بتخيل_الحيوار
ولأ والنبى مظلومة ودول حسادى والمنكادين منى
وانا غلبانة
والمهم شمال يمين قدروا الغرامة ب1500 دينار
 وشفختن بيك يا رمضان
قسطوها عليها !!
فالست هتعمل ايه ... رضخت للامر الواقع
ودفعت الفلوس اقساط اقساط ف بنك ناصر السلطانى
وطبعا كل قسط كانت بتدعى ع المخسوف
قنصوه الهى ما يكسب ولا يربح
ويا رب يصرفهم ف المرض !
والحقيقة ان ربنا استجاب لدعاها هيا
وكل المظاليم ف زمنه
اللى قشقشهم وفقرهم
والجدع مات ف معركته مع العثمانلية
وملقوش حتى جثته عشان يدفنوه
ولا بقاله قبر يلم جثته حد يقراله عنده الفاتحة
 ولا خد معاه حاجة
 واختفى م الوجود ف لحظة ... !
الطمع_والدناوة_وحشين
والدروس المستفادة
1) قنصوه رغم الوضاعة كان عنده نظر برضو
 يعنى اخد م الامرا ارقام وقدرها
بينما الاخت هيفة غرمها ف مبلغ صغنن
ودا ليه ؟
عشان الست بتبسط الشعب وتريحه
والأصول نوّجب معاها
و آحنين_ع_الغلابة_آآقنص
2) ايه ياختشى السلاطين العرر دول ... ؟!!
 دا مسبش حتى الرقاصات ف حالهم
ومفيش طبقة ولا حد ومسلكش منه مصلحة
ومش بالمناصب اصلها عموما
بس ف كل الاحوال
أخص
وآخر حدوتة بقى من الزمن الحديث



القصة رقم (4)



ومن المذكرات الشخصية لأحد الكتاب المشهورين
واقصد بيه
الأديب ... عبد الحميد جودة السحار


اللى بيحكى عن فترة طفولته ايام ما جده اتوفى
 وراحوا قعدوا ف مع جدتهم
وكانت ساكنة ف الضاهر قرب جامع الظاهر بيبرس
وبيحكى ازاى عن بيت وراهم لازق ف ضهر بيت الجدة
وجم ناس سكنوه كان شكلهم مش اللى هيوه
وطلعوا ناس لامؤاخذة ..
 يعنى بيشتغلوا ف اللامؤاخذة
كانوا مختارين البيت بالقصد دور اول
وشبابيكه بتطل على جنينة
وكل ليلة كان صوت الضحك والمسخرة بتوصل للجيران
من الأشراف فيبرطموا م الغضب !!
وكانت الاسرة اللامؤاخذة عندهم ولدين اشقيا ومجرمين
وكانوا بيلموا العيال على ناصية حارة بعيدة عن حيهم
ويشتروا خمرة ويعلموا العيال تشرب زيهم
وعبدالحميد بيقول انهم كانوا بيندهوا بنات اليهود
 اللى كانوا اهاليهم بينزلوهم الشارع عادى يلعبوا
(عكس البنات التانية عائلات محافظة وكدا)
وكانوا بيندهوا للولاد
ويعلموهم لعبة عريس وعروسة
وكأنهم بيدربوهم عشان يجيبوهم لما يكبروا
ويبقوا زبادين لبيت العائلة الكريمة اياها ... !!
المهم
عبدالحميد كان بيقرف منهم ومن عمايلهم
لكن الفضول بتاع الاطفال كان بيشده
والكل ف الشارع كل متضرر
 بس مبيعملوش حاجة لحد ما ف يوم ما كدا ...
عبحميد لاحظ وجود مخبرين ف الشارع
وعرفهم عشان كانوا بيلبسوا جلاليب فوق لبسهم العادى
 والجزمة الميرى كانت واضحة
كان شكلهم مفضوح قوى
النموذج التقليدى ف افلام زمان بالمللى
قوم ف ليلة بعد ظهور المخبرين بشوية
الناس صحيت على صوت رزع وصريخ
وناس بتنط م الشبابيك ع الجنينة
 وتهرب
وجملة "امسك .. امسك " بتتكرر
والصوت عالى
عبدالحميد بيقول ان جدته قامت مذعورة
وقعدت تقفل ف كل الشبابيك والبيبان
عشان الأصوات والألفاظ الخارجة متوصلش لأسماعهم
وبعدين كانت بتدعى بقى
وتقول "ربنا يستر على ولايانا .. ربنا يستر ع الولايا"
 وراحت معيطة !!
كانت ست حنينة واضح
وبس الليلة خلصت
 وتانى يوم عبدالحميد واخوه واصدقائه
كانوا عاملين جولة تفقدية للبيت اللى وراهم
 بعد ما خلى من سكانه
وبيحكى انهم شافوا حاجات
مكنوش فاهمين هيا ايه وبتستخدم ف ايه
 وكفاية مش هكمل واختشوا عشان فيه بنات قاعدة
والدروس المستفادة 
تتلخص ف الآتى ...
1) بيوت الدعارة بعد الغائها كمهنة
 كان اسمها "البيت السرى"
ودى التسمية اللى عبدالحميد سمعها بتتكرر
وهما بيقفشوا البيت وسكانه
  معلومة_لا_تهمك
2) غالبا اهل البيت دا كانوا غُشم
عشان راحوا سكنوا ف مكان محترم
وطبيعى يبقوا مثار ضيق للسكان حواليهم
اكيد حد بلغ عنهم
او يمكن مكنوش بيدوا للمخبرين الشاى بتاعهم
3) لو كانوا ف أيامنا الحالية
هما كانوا يشخشخوا جيبهم بس
 ولو عاوزين يعملوا بيتهم جنب وزارة الداخلية
ولا حد هيهوب ناحيتهم
ومش بعيد ابداااا
لو حصلت عليهم كبسة ام رز ولحمة بموت فيها ...
يلاقوا اللى يقولهّم



واخيرا عبدالحميد جودة السحار عندى
يعنى روايات
وأفلام ...  ام العروسة .. 
والحفيد
اللى كل مرة اشوفه اعيط زى الهبلة
لما مدبولى يدى البيبى لنور الشريف
ويقوله
حلقاته برجالاته .... يوم ورا يوم يبقى شنبات
 يتجوز على قد حالاته ... ويخلف صبيان وبنات
  مدبولى_بيغنى
وميرفت امين بتعيط
وانا بعيط
والناس اللى بتسأل عن الاشياء الاخرى
 خليكوا ف حالكم قولنا فيه بنات قاعدة !
هاتوا الكتاب واقروه يا جماعة
هيعجبكم بتفاصيله الجميلة وحكاياته
اسمه "هذه حياتى" عبدالحميد جودة السحار نهضة مصر
وبس خلاص خلصنا

روحوا للفيس بوك بتاعكم





ليست هناك تعليقات: